Arborecht.nl transponeringstabel
Arborecht
Wijziging Arbowet Op grond van de Wet van 7 april 2005 Staatsblad 2005,202 zal de Arbowetgeving per 1 juli 2005 drastisch worden gewijzigd. De verplichte inschakeling van een arbodienst vervalt. Wel moet er altijd instemming zijn van de vakbonden, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de wijze waarop de arbodienstverlening is
geregeld. Als branches en ondernemingen geen gebruikmaken van een arbodienst,
moeten ze er wel voor zorgen dat de arbodienstverlening met voldoende kennis van
zaken wordt aangepakt. Wat in de nieuwe wetgeving blijft is dat er altijd een
contract moet zijn met een bedrijfsarts voor begeleiding van ziekteverzuim. Ook
worden eisen gesteld aan de deskundigheid van degene die de zogenoemde
Risico-inventarisatie en -evaluatie toetst. Voor deze zogenoemde Rie geldt voor
kleine ondernemingen tot en met 10 werknemers dat zij gebruik mogen maken van
een standaard checklist, die wel in de CAO moet zijn vastgesteld. In dat geval
mag de verplichte toets van het Rie-document achterwege blijven. Voor bedrijven
met minder dan 26 werknemers zullen de arbodiensten de verplichte externe toets
van het Rie-document vereenvoudigd toetsen, waarbij in principe geen
bedrijfsbezoek plaatsvindt. Bij invoering van de nieuwe wet moeten werkgevers
zich laten bijstaand door één of meer deskundige werknemers (preventiewerkers)
die verstand hebben van veiligheid en gezondheid bij de dagelijkse werkzaamheden
in het eigen bedrijf. Bij kleinere bedrijven (minder dan 15 werknemers) mag de
preventiewerker-functie ook uitgevoerd worden door de werkgever zelf. (Zie
Kamerstukken 29814).
Op 28
april 2000 is het voorstel van wet “technische verbeteringen en aanpassing” tot
wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet 1998 ingediend Kamerstukken II, 1999/’00, 27091,
nrs.1-3. Het voorstel voert een verplichting voor de werkgever in om in de nu reeds
verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie een lijst van arbeidsongevallen die het
bedrijf hebben plaatsgevonden op te nemen. Alle werknemers dienen toegang te hebben tot
deze lijst. De werkgever zal in de toekomst direct melding aan de bedrijfshulpverlener, de
ondernemingsraad, de personeelsvertegenwoordiger en bij het ontbreken daarvan de
belanghebbende werknemers, moeten maken van een ernstig arbeidsongeval. Een
verandering is voorts onder andere dat het niet nakomen van een bevel van de
Arbeidsinspectie tot stillegging van het werk in de toekomst als misdrijf wordt
aangemerkt, in de huidige situatie is het een overtreding. Tevens wordt de termijn
waarbinnen een bestuurlijke boete opgelegd kan worden in geval van een bedrijfsongeval
verlengd van 8 naar 16 weken. Het wetsvoorstel is het gevolg van de richtlijn van de EG
nr.89/931/EG betreffende de tenuitvoerlegging van maatregelen ter bevordering van de
verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers op het werk (Pb EG L
1983).
Relevante bepalingen Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) 1980 en 1998 “transponeringstabel”
In het
kader van de Arbeidsomstandighedenwet 1980 heeft de werkgever een zorgplicht. Hij moet
seksuele intimidatie op het werk tegen te gaan. In de Arbowet 1980 stond dat sinds 1994
impliciet. In de Arbowet 1998 is dit geëxpliceerd in artikel 4 lid 2. De werkgever
heeft dus een zorgplicht klachten van werknemers op behoorlijke wijze te registreren, te
behandelen en af te doen. Artikel 4 lid 2 Arbowet luidt: “De werkgever voert, binnen
het algemene arbeidsomstandighedenbeleid, een beleid met betrekking tot het beschermen van
werknemers tegen seksuele intimidatie en tegen agressie en geweld.”
Bepaling | Arbowet’80 | Arbowet’98 |
Verplichting tot procedure maatregelen / beleid | 4 | 3 |
Verplichting maatregelen in kader van veiligheid | 3 | 3 |
Definitie seksuele intimidatie | 3 | 1 lid 3 sub e |
Continue voorlichting | 6 | 8 |
Sociaal jaarverslag | 10 | 5lid 2 |
Sociaal jaarplan | 4 | 5 lid 2 |
Registratie van ongevallen en beroepsziekten | 9 | 9 |
Voorkomen van gevaar | 11 | 10 |
Verplichtingen werknemers | 12 | 11 |
Overlegrecht van de OR | 4 | 5 lid 2 |
Risico-inventarisatie en -evaluatie | 4 |
5 |